De laatste jaren zijn er in Nederland veel brede scholen bijgekomen. Elk met een eigen aanpak, een eigen visie en doel.
De conclusie is dan ook dat 'dé brede school' niet bestaat.
Vanuit het idee dat er geen vaste beschrijving is hoe een brede school er uit zou moeten zien, is de ontwikkeling in Rijswijk gestart. Een brede school wordt als 'samenwerkingsverband' opgericht. Afhankelijk van de partners, maar ook van de wijk waarin het samenwerkingsverband ontstaat, kunnen er dus verschillen tussen de brede scholen zijn.
Toch zijn de brede scholen in Rijswijk op een aantal punten gelijk:
1. 'In de brede school gaat het om het kind'
De kinderen en niet de organisaties zijn bepalend voor de aanpak in de brede school. Door de samenwerking tussen de partners hebben kinderen betere, bredere ontwikkelingskansen.
2. 'De brede school is meer dan een activiteitenprogramma'
De brede school bestaat niet alleen uit een activiteitenprogramma 'na schooltijd'. De partners laten van 's ochtends tot 's avonds activiteiten op elkaar aansluiten en gaan voor 'doorgaande leer- en ontwikkelingslijnen'. Elke brede school bestaat minimaal uit een peuterspeelzaal, basisschool, buitenschoolse opvang en een aanbod van sport/welzijn/cultuur.
3. 'De brede school is een hart van de wijk'
De brede school stimuleert de leefbaarheid van de buurt of wijk. In een brede school ontmoeten, leren en ontspannen ook wijkbewoners, waardoor de brede school echt verbonden raakt met de buurt.